Projektując opakowanie produktowe, wiele marek najwięcej czasu spędza nie na doborze materiału, z którego ma ono powstać czy rodzaju jego wypełnienia, lecz na innej, bardzo ważnej kwestii. Mamy tu na myśli kolor pudełka. Może wyda Ci się to zabawne, a nawet niedorzeczne, że niekiedy cały sztab ludzi spędza długie godziny nad tym, czy lepiej jest użyć barwy zielonej, czy może niebieskiej, aby dany produkt stał się popularny, rozpoznawalny i przyciągał wzrok. Co więcej – Ty również powinieneś podejść do tego zagadnienia poważnie.
Spis treści
Twój ulubiony kolor nie musi być ulubionym kolorem Twoich Klientów…
Jeśli wydaje Ci się, że najlepszym sposobem na wybór koloru pudełka opakowania, w którym ma znaleźć się proponowany przez Ciebie produkt, będzie postawienie na Twoją ulubioną barwę, pamiętaj o jednej ważnej zasadzie. To przede wszystkim Klientom ma przypaść do gustu dany kolor, a zatem to ich zdanie liczy się najbardziej. Przed rozpoczęciem masowej produkcji opakowań dobrze jest więc przeprowadzić badanie przynajmniej wśród najbliższych Ci osób, dzięki którym dowiesz się, jakie są ich preferencje. Najczęściej wskazywana przez nich barwa na pewno zwiększy Twoją szansę na przygotowanie pudełka, które przyciągnie uwagę także osób, których nie znasz, lecz mających stanowiąc grupę docelową marki przez Ciebie stworzonej. To jednak dopiero początek, ponieważ przy wyborze koloru opakowania liczy się kilka (co najmniej) innych czynników, poruszanych często przez specjalistów od spraw marketingu.
Dobrze wiedzieć, z czym powszechnie kojarzone są poszczególne barwy
Załóżmy, że przeprowadziłeś małe rozeznanie wśród swoich bliskich i okazało się, że większości z nich ulubionym kolorem jest żółty. A zatem wydawać by się mogło, że nie pozostaje Ci nic innego, jak zlecić produkcję pudełek, których wygląd opierałby się właśnie na tej barwie, prawda? Otóż niekoniecznie. Musisz bowiem wziąć pod uwagę także to, z jakimi skojarzeniami najczęściej wiążą się najpopularniejsze kolory. Przykładowo niebieski często zestawiany jest ze spokojem, co sprawia, że często wykorzystują go znane linie lotnicze. Trudno zresztą się temu dziwić, gdyż przebywanie w podniebnych przestworzach bezsprzecznie wymaga od pasażerów samolotów spokoju – szczególnie tych, którzy udają się w podniebny rejs dopiero po raz pierwszy. Zieleń z kolei wpływa na nas jeszcze bardziej uspokajająco, dlatego kojarzona jest choćby takimi markami, jak Spotify czy Xbox. I to też nikogo nie powinno zaskakiwać, ponieważ zarówno słuchanie muzyki, jak i spędzanie długich godzin z padem w ręku ma stanowić formę relaksu.
Nie zapominajmy, z myślą o jakim typie Klienta przygotowujemy opakowanie
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, przy projektowaniu pudełek (i nie tylko ich) najważniejsze są preferencje potencjalnych Klientów, ale też i rodzaj produktu, którego zakup zamierzasz im zaoferować. Jeśli więc np. będzie to wiertarka udarowa, to raczej kiepskim pomysłem byłoby umieszczenie jej w pudełku o fantazyjnym kształcie oraz pomalowanym na różowo. Jeśli jednak Twoją grupę docelową stanowić będą kobiety, a do zaoferowania masz im luksusową biżuterię, wówczas możesz dać ponieść się swojej fantazji. W przypadku opakowań wszelkiego rodzaju błyskotek bardzo dobrze sprawdza się klasyczna czerń oraz biel, ale też złoto czy czerwień. Jeśli zaś chodzi o dzieci, to tutaj sytuacja wydaje się najłatwiejsza, ponieważ w ich przypadku najważniejsze jest połączenie wielu kolorów. Pudełko ma bowiem zwrócić ich uwagę już z daleka i sprawić, że nie będą w stanie oderwać od niego oczu aż do momentu, w którym rodzice zdecydują się kupić wybrany produkt swojemu synowi bądź córce.
Atrakcyjny kolor opakowania może skutecznie zachęcić Twojego klienta
Widzisz więc doskonale, że decyzja odnośnie tego, jaki kolor opakowania najlepiej sprawdzi się w przypadku produktu, który zamierzasz wprowadzić na rynek, nie należy do najłatwiejszych. Jej podjęcie powinno zaś zostać poprzedzone wnikliwą analizą różnych czynników, a te przez nas wymienione na pewno nie są wszystkimi. Pocieszające jest jednak to, że w dzisiejszych czasach można uzyskać praktycznie dowolną barwę, co umożliwiają coraz bardziej zaawansowane programy graficzne oraz maszyny wykorzystywane w procesie produkcji opakowań. Nie musisz więc się ograniczać, lecz do skutku poszukiwać takiej barwy, która spodoba się zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Gdy już natomiast do tego dojdzie, nie pozostaje Ci nic innego, jak tylko przekonać się, czy postawiłeś na odpowiednią opcję kolorystyczną. Osiągnięty zysk będzie najlepszym tego wyznacznikiem, ponieważ jego wysokość w sporej mierze zależy od wyglądu opakowania, który – gdy jest atrakcyjny – może zachęcić do nabycia znajdującego się w nim produktu.