Sprzedajesz online? Jeśli tak, zapewne dużą częścią Twojej działalności jest wysyłka zamówień. A jak najprościej sprawić, by zadowolony klient do Ciebie wrócił? Zainwestować w spersonalizowane opakowania. Z jednej strony, to oczywiste, że pudełko jest po to, by zabezpieczyć Twój produkt przed uszkodzeniem, aby dotarł on do odbiorcy w niezmienionym stanie. Istotne jest także odpowiednie projektowanie opakowania, by stało się ono czymś więcej niż tylko ochroną dla wysyłanego towaru. Każdy karton, o ile zostanie w odpowiedni sposób przygotowany, może jednocześnie stanowić zgrabną reklamę firmy. To, w jaki sposób będzie wykonany, od razu powie klientowi, czego może się spodziewać po naszej marce.
Choć wszystko zależy tak naprawdę od tego, co transportujemy, projektowanie opakowań kartonowych uwzględnia wszelkie potrzeby ich użytkowników. Atrakcyjność wizualna nie przeszkadza im przecież w byciu trwałymi i odpowiednio dopasowanymi, by zapobiec uszkodzeniu wysyłanych produktów. Musisz dobrze się jednak zastanowić, jakie potrzeby powinny zaspakajać opakowania, którymi zamierzasz się posługiwać. Jeśli sprzedajesz stacjonarnie, na przykład w cukierni, kartony, w które pakujesz wypieki, nie muszą mieć wysokiego stopnia wytrzymałości, dedykowanego do ciężkich i trudnych towarów – ważne, by wyglądały estetycznie, a klient bez trudu doniósł je do domu. Jeśli natomiast polegasz na sprzedaży wysyłkowej, musisz uwzględnić jeszcze praktyczność danego opakowania – zainwestować w grubszą tekturę, sięgnąć po lepiej dopasowaną formę i postawić na wytrzymałość, by zapewnić produktom bezpieczny transport. W drugim przypadku warto skorzystać chociażby z opakowań fasonowych.
Design opakowań uwzględnia też logo marki lub inny nadruk, który kojarzy się z daną firmą. Nie ma co z niego rezygnować, zwłaszcza jeśli dopiero rozpoczyna się biznes i chce się stać rozpoznawalnym, a jednocześnie zapracować na status solidnego i niezawodnego sprzedawcy, dbającego o potrzeby swojego klienta.
Spis treści
Projektowanie opakowania, czyli po co w ogóle się tym przejmować?
Dlaczego właściwie mowa o zagadnieniu, jakim jest projektowanie opakowań produktu? Jest to bardzo istotne z punktu widzenia kreowania wizerunku firmy. Nie od dziś bowiem wiadomo, że sprzedawca, który dba o odpowiednie przygotowanie opakowań dla swoich towarów, jest lepiej postrzegany przez kupujących. Choć może Ci się to wydawać nieprawdopodobne, wiele osób może nigdy więcej nie kupić produktu w danym sklepie, jeśli nie spodoba im się, w jaki sposób został on zapakowany. Podobnie opakowania nijakie, całkiem zwyczajne, potrafią zostać niezauważone, gdy przyjdzie im konkurować z kartonami opatrzonymi ciekawymi wzorami graficznymi czy zawierającymi intrygujące i skłaniające do myślenia hasła.
Wysoka jakość opakowania, a więc również materiał, z jakiego zostanie ono wykonane i jego trwałość, świadczą na korzyść tego, kto przygotował wysyłkę. Musisz też mieć świadomość, że ładne, estetycznie wykonane pudełko, w którym skrywa się zamawiamy produkt, od razu wyzwala pozytywne emocje, a te będą się kojarzyć właśnie z danym sprzedawcą. Jeśli więc zależy Ci na budowaniu renomy i pozyskiwaniu stałych klientów, koniecznie zwróć uwagę na projektowanie opakowań tekturowych, ponieważ tylko odpowiednio przystosowany do wysyłki karton pozwoli zwrócić ich uwagę. Czasem wystarczy intrygująca, przyciągająca wzrok grafika, innym razem trzeba się postarać o odpowiednie hasło, które otworzy dialog z odbiorcą.
Oczywiście nie należy też zapominać, że pomimo tych wszystkich zalet, z jakimi wiąże się przemyślana grafika czy slogan, opakowanie powinno być odpowiednim zabezpieczeniem dla przesyłanego produktu. Jeśli zawartość dotrze do zamawiającego w stanie niezmienionym i nic nie będzie wskazywało na to, że przesyłany produkt uległ uszkodzeniu w transporcie, kupujący na pewno uzna daną firmę za wartą uwagi i niejednokrotnie jeszcze skorzysta z jej usług.
Projektowanie graficzne opakowań – wzmocnienie wizerunku Twojej marki
Kiedy ma się na myśli projektowanie graficzne opakowań, często myśli się o wizerunku danej firmy. To właśnie za sprawą przekazu wizualnego – znaku graficznego, hasła słownego czy ozdobnych ornamentów – Twoje opakowanie przemawia do klienta, który właśnie odbiera zamówiony od Ciebie produkt. Nim rozpoczniesz pracę nad projektem spersonalizowanego kartonu, musisz pomyśleć o komunikacji wizualnej własnej marki. Zastanów się, czy do tej pory wykorzystywałeś w niej raczej delikatne, pastelowe barwy czy wręcz przeciwnie – stawiałeś na intensywne kolory? A może interesowały Cię odcienie nawiązujące do natury i ziemi? Kiedy odpowiesz sobie na te pytania, dopasuj kolorystykę swoich opakowań do tej, jakiej najczęściej używasz, ponieważ tak prędzej skojarzy się innym z Twoją firmą.
Jeśli zależy Ci na czymś prostym, a jednocześnie trwałym i solidnym, dobrym, a zarazem bardzo modnym rozwiązaniem okazuje się nadruk na naturalnej tekturze. Można także skorzystać z certyfikowanej tektury z recyklingu, co od razu gwarantuje rozwiązanie przyjazne środowisku. Trzeba też dobrze przemyśleć to, co powinno się znaleźć na takim opakowaniu. Mogą to być delikatne, geometryczne wzory, które będą estetycznym uzupełnieniem całości. Można również pokusić się o bardziej złożoną grafikę, kojarzącą się jednoznacznie z daną firmą. Kiedy w grę wchodzi projektowanie opakowań tekturowych, koniecznie trzeba się zastanowić, jakie produkty będziemy umieszczać w opakowaniu. Wiedząc już, co będzie zawartością konkretnego pudełka, można zgrabnie do niej nawiązać, tworząc chociażby efektowną grę słowną lub budując skojarzenia za pomocą obrazu.
Dzięki odpowiednio zaprojektowanemu opakowaniu, od razu wzrośnie ranga Twojej firmy. To, czego oczekują od Ciebie klienci, zamknie się w tych kilku kartonowych ściankach. Na pewno trwałe, ciekawie ozdobione pudełko będzie tym, co świadczy o renomie danego przedsiębiorcy, który postanowił zadbać o to, by jego produkty były odbierane jak najlepiej.
Projektant opakowania – w czym może pomóc?
Każde opakowanie zaprojektowane pod indywidualne oczekiwania zamawiającego wygląda nieco inaczej i często staje się znakiem rozpoznawczym danego sklepu lub firmy usługowej. To z nim bowiem kojarzymy konkretny kolor czy charakter grafik, a czasem nawet nie czytamy tego, co zostało napisane w tekście marketingowym i już wiemy, że chodzi o konkretną markę. Za taki odbiór przesyłki odpowiada dobry projektant opakowania, który może podpowiedzieć w wielu kwestiach i jednocześnie pomóc stworzyć opakowanie wpisujące się w identyfikację wizualną danego przedsiębiorstwa. Jakie informacje będę niezbędne dla projektanta opakowania? Na pewno wszystkie związane z identyfikacją wizualną marki, a także rodzajem oferowanych produktów oraz ich specyfiką.
Projektant może również wskazać, jakie połączenia kolorystyczne będą najkorzystniejsze i wybrać odpowiednie tło. Na pewno też doradzi, czy lepiej zaprojektować indywidualny wzór na pudełku, czy raczej postawić na prostotę i motyw kojarzący się z dotychczasowymi działaniami marki. Co więcej, zaprojektować można opakowania do regularnej wysyłki, jak i te na szczególne okazje lub skierowane do konkretnej grupy odbiorców.
Projektowanie opakowania może być sporym wyzwaniem, ale nierzadko zdarza się, że właściciele firm mają własny, oryginalny pomysł na jego design. W takich wypadkach zawsze warto skonsultować się z ekspertem, który na pewno podpowie, co jeszcze można w takim projekcie poprawić. Oryginalny charakter kartonu, w jaki pakuje się poszczególne produkty, bez wątpienia jest naszym wyróżnikiem, który warto wykorzystać. Jeśli dodać do tego trwałość wykonania, odpowiednio dopasowany rozmiar i kształt, w ten sposób zyskujemy opakowanie idealnie wpisujące się w charakter firmy.
Podczas projektowania opakowania warto zastanowić się też nad tym, do kogo konkretnie kierujemy swoje usługi i produkty. Trochę inaczej wyglądają bowiem opakowania wykreowane z myślą o kobietach, a inaczej te przyciągające wzrok mężczyzn. Można też oczywiście wykonywać opakowania przemawiające do obu płci, jednak najważniejsze, aby opakowanie było łatwo kojarzone z daną marką. Warto też pamiętać, że dopasowane opakowanie to klucz do sukcesu każdej firmy oferującej sprzedaż wysyłkową.